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Dr. phil. in art. Katharina Swoboda

Gerahmte Tiere: Zooarchitekturen und Bewegtbild

Das künstlerisch-wissenschaftliche Projekt Gerahmte Tiere: Zooarchitekturen und Bewegtbild beschäftigt sich mit der Darstellung von Zoobauten in audiovisuellen Medien. Architektur kommt ein entscheidender Faktor bei der Herausstellung des Zootieres zu und ihr Erscheinen in künstlerischen Arbeiten wurde bisher nicht erforscht. Die Frage zwischen filmischen und architektonischen Rahmungen wird anhand von ausgesuchten Werken (wie dem Dokumentarfilm The New Architecture and the London Zoo von László Moholy-Nagy und dem Video Arena von Anri Sala) diskutiert und in Hinblick auf die Darstellung des Tierlichen befragt. Dabei wird gezeigt, dass durch Architektur geprägte Inszenierungsweisen zu alternativen und zooetischen Abbildungen des Zootiers beitragen können. Zugleich ergibt die Analyse, dass das Wegbrechen des Geheges in Ausnahmesituationen (wie im Spielfilm Underground von Emir Kusturica) keinen emanzipierenden Blick auf das Tier eröffnet. Vielmehr werden die nun fehlenden Trennungen der Spezies vom Betrachtenden eingefordert. Die Arbeit behandelt die Abbildung funktioneller und traditioneller Architekturen, deren Gefängnis-Charakter optisch ersichtlich ist. Im Dialog mit künstlerischen Arbeiten wird aufgezeigt, wo Brüche mit den im Zoo herrschenden Blickanordnungen möglich sind.

Vita:

Katharina Sowoboda, *1984, lebt und arbeitet oft in Wien. Studium an der Akademie der bildenden Künste Wien und der Universität für angewandte Kunst Wien. Sie beschäftigt sich mit Video- und Videoinstallationen. Ausgewählte Ausstellungen: 2020 Kunstraum Niederösterreich, Wien, AT; 2019 Oberösterreichischer Kunstverein, Linz, AT; 2018 Kunsthalle Luzern, CH; 2017 WRO Media Art Biennale, Wroclaw, PL; 2017 BJCEM Young Artist Biennale, Tirana, AL; 2017 Manhattan Bridge, New York, NY; 2017 Corner College Zürich, CH; 2017 Vladimir Nazor Gallery, Zagreb, HR; 2016. Einzelausstellungen u.a.: 2019 FLUCA, Plovdiv, BG; 2018 Sewon Art Space Yogyakarta; 2016 Galerie Klubovna, Brno, CZ; 2015 Galerie 207, UMPRUM Prag, CZ; 2014 St. James Cavalier, Valletta, ML; 2014 Folgendes, HFBK Hamburg, DE.

www.katharinaswoboda.net

Ausstellungsansicht "Schule der Folgenlosigkeit. Übungen für ein anderes Leben" im Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg; photo: Maximilian Schwarzmann

School of No Consequences

Everyone is talking about consequences: The consequences of climate change, the Corona pandemic or digitalization. Friedrich von Borries (professor of design theory), on the other hand, is dedicated to consequence-free design. In “School of No Consequences. Exercises for a New Life” at the Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, he links collection objects with a "self-learning room" set up especially for the exhibition in such a way that a new perspective on "sustainability" emerges and supposedly universally valid ideas of a "proper life" are questioned.

Annual Exhibition 2021 at the HFBK

Annual exhibition a bit different: From February 12- 14, 2021 students at the Hamburg University of Fine Arts, together with their professors, had developed a variety of presentations on different communication channels. The formats ranged from streamed live performances to video programs, radio broadcasts, a telephone hotline, online conferences, and a web store for editions. In addition, isolated interventions could be discovered in the outdoor space of the HFBK and in the city.

Public Information Day 2021

How do I become an art student? How does the application process work? Can I also study to become a teacher at the HFBK? These and other questions about studying art were answered by professors, students and staff at the HFBK during the Public Information Day on February 13, 2021. In addition, there will be an appointment specifically for English-speaking prospective students on February 23 at 2 pm.

Katja Pilipenko

Semestereröffnung und Hiscox-Preisverleihung 2020

On the evening of November 4, the HFBK celebrated the opening of the academic year 2020/21 as well as the awarding of the Hiscox Art Prize in a livestream - offline with enough distance and yet together online.

photo: Tim Albrecht

Art defies Corona: Graduate Show 2020

With a two-month delay, the Graduate Show took place this year on the 19 and 20 September. More than 140 students showed their artistic graduation projects, from painting to sound installation.

Exhibition Transparencies with works by Elena Crijnen, Annika Faescke, Svenja Frank, Francis Kussatz, Anne Meerpohl, Elisa Nessler, Julia Nordholz, Florentine Pahl, Cristina Rüesch, Janka Schubert, Wiebke Schwarzhans, Rosa Thiemer, Lea van Hall. Organized by Prof. Verena Issel and Fabian Hesse; photo: Screenshot

Teaching Art Online at the HFBK

How the university brings together its artistic interdisciplinary study structure with digital formats and their possibilities.

Alltagsrealität oder Klischee?; photo: Tim Albrecht

HFBK Graduate Survey

Studying art - and what comes next? The clichéd images stand their ground: Those who have studied art either become taxi drivers, work in a bar or marry rich. But only very few people could really live from art – especially in times of global crises. The HFBK Hamburg wanted to know more about this and commissioned the Faculty of Economics and Social Sciences at the University of Hamburg to conduct a broad-based survey of its graduates from the last 15 years.

Ausstellung Social Design, Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, Teilansicht; photo: MKG Hamburg

How political is Social Design?

Social Design, as its own claim is often formulated, wants to address social grievances and ideally change them. Therefore, it sees itself as critical of society – and at the same time optimizes the existing. So what is the political dimension of Social Design – is it a motor for change or does it contribute to stabilizing and normalizing existing injustices?