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Dr. phil. in art. Clara Meister

Sprich, damit ich dich sehe. Stimme und Sprache als Medium, Material und Motiv in der Kunst

Betreuung: Prof. Dr. Michael Diers (HFBK Hamburg), Prof. Dr. Olaf Nicolai (Akademie der Bildenden Künste München)
Disputation am 16. November 2016

Die Kunst spricht. In vielen Arbeiten wird die menschliche, sprechende Stimme als Material (als vokaler Klang), als Medium (unter Einflussnahme der stimmlichen Phänomene) und als Motiv und somit Thema der Kunst eingesetzt und erfragt.

Diese Arbeit will untersuchen, wie die zeitgenössische Kunst mit der sprechenden Stimme arbeitet und was sie über sie erzählen und aussagen kann. Kunst setzt sich mit den unterschiedlichen Modellen, was Sprechen bedeuten und bewirken kann, auseinander. Sie spielt mit verschiedenen Ansätzen der Sprachwissenschaften und stellt neue Zusammenhänge und damit Verständnisketten her. Sie erforscht die Zusammenhänge von Akustischem und Visuellem und die Rolle des Sprechens und Verstummens in der Gesellschaft.

Der erste Teil der Arbeit »Die Stimme als Medium« stellt Eigenschaften und Phänomene der Stimme vor, die Teil aller künstlerischer Arbeiten sind, die sich mit der sprechenden Stimme beschäftigen.

Der zweite Teil »Stimme und Sprache als Material und Motiv in der bildenden Kunst« stellt in einem Durchgang den Umgang der bildenden Kunst mit der sprechenden Stimme vor, um anhand von Werkbeispielen in die Vielzahl der möglichen Formate und Motive einzuführen.

Der dritte Teil »Die sprechende Stimme in der bildenden Kunst – Exemplarische Analysen« analysiert in sieben Kapiteln jeweils ein bis zwei Werke eines Künstlers. Dieser Teil folgt dem Modell der Ontogenese der sprechenden Stimme: vom ersten Schrei über den Spracherwerb zur Artikulation und der Kultivierung der sprechenden Stimme bis zum Verstummen und künstlichen Stimmen. Besprochene Künstler: Marina Abramović, Anri Sala, Richard Serra und Nancy Holt, Bruce Nauman, Janet Cardiff und George Bures Miller, Camille Henrot und Pierre Huyghe.

An das Resümee schließt ein Katalog mit stimmbezogenen Arbeiten an. Dieser Überblick ist eine Auswahl der für die Dissertation recherchierten Arbeiten und integraler Bestandteil der Forschung.

Vita:

Clara Meister (*1981) is a curator based in Berlin with an interest on the topics of language, translation and music. In 2012 her curatorial program at MINI/Goethe-Institut Curatorial Residencies Ludlow 38 New York focused on different concepts of translation and brought together an exhibition program with interdisciplinary forms. In 2014 she curated the first institutional solo exhibition in Germany by Camille Henrot at Schinkel Pavillon and was official project curator for the Marrakech Biennale MB 5. In 2015 she co-curated the performative exhibition Home Work. She was awarded with a project grant by the Graham Foundation for the collaboration Center for Optimism with the architecture studio June 14. Meister is co-founder of Soundfair, an exhibition collective that had set as its purpose the re-contextualization of music through the auditive exhibiting of music as artworks. Meister is co-founder and editor of the journal ...ment and contributed for exhibition catalogues (such as Haus der Kunst, artist book Camille Henrot) and various art magazines (such as Mousse, Monopol) and teaches at different schools (such as NYU Berlin, FH Potsdam).

Kontakt: clarameister@ymail.com

Ausstellungsansicht "Schule der Folgenlosigkeit. Übungen für ein anderes Leben" im Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg; photo: Maximilian Schwarzmann

School of No Consequences

Everyone is talking about consequences: The consequences of climate change, the Corona pandemic or digitalization. Friedrich von Borries (professor of design theory), on the other hand, is dedicated to consequence-free design. In “School of No Consequences. Exercises for a New Life” at the Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, he links collection objects with a "self-learning room" set up especially for the exhibition in such a way that a new perspective on "sustainability" emerges and supposedly universally valid ideas of a "proper life" are questioned.

Annual Exhibition 2021 at the HFBK

Annual exhibition a bit different: From February 12- 14, 2021 students at the Hamburg University of Fine Arts, together with their professors, had developed a variety of presentations on different communication channels. The formats ranged from streamed live performances to video programs, radio broadcasts, a telephone hotline, online conferences, and a web store for editions. In addition, isolated interventions could be discovered in the outdoor space of the HFBK and in the city.

Public Information Day 2021

How do I become an art student? How does the application process work? Can I also study to become a teacher at the HFBK? These and other questions about studying art were answered by professors, students and staff at the HFBK during the Public Information Day on February 13, 2021. In addition, there will be an appointment specifically for English-speaking prospective students on February 23 at 2 pm.

Katja Pilipenko

Semestereröffnung und Hiscox-Preisverleihung 2020

On the evening of November 4, the HFBK celebrated the opening of the academic year 2020/21 as well as the awarding of the Hiscox Art Prize in a livestream - offline with enough distance and yet together online.

photo: Tim Albrecht

Art defies Corona: Graduate Show 2020

With a two-month delay, the Graduate Show took place this year on the 19 and 20 September. More than 140 students showed their artistic graduation projects, from painting to sound installation.

Exhibition Transparencies with works by Elena Crijnen, Annika Faescke, Svenja Frank, Francis Kussatz, Anne Meerpohl, Elisa Nessler, Julia Nordholz, Florentine Pahl, Cristina Rüesch, Janka Schubert, Wiebke Schwarzhans, Rosa Thiemer, Lea van Hall. Organized by Prof. Verena Issel and Fabian Hesse; photo: Screenshot

Teaching Art Online at the HFBK

How the university brings together its artistic interdisciplinary study structure with digital formats and their possibilities.

Alltagsrealität oder Klischee?; photo: Tim Albrecht

HFBK Graduate Survey

Studying art - and what comes next? The clichéd images stand their ground: Those who have studied art either become taxi drivers, work in a bar or marry rich. But only very few people could really live from art – especially in times of global crises. The HFBK Hamburg wanted to know more about this and commissioned the Faculty of Economics and Social Sciences at the University of Hamburg to conduct a broad-based survey of its graduates from the last 15 years.

Ausstellung Social Design, Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, Teilansicht; photo: MKG Hamburg

How political is Social Design?

Social Design, as its own claim is often formulated, wants to address social grievances and ideally change them. Therefore, it sees itself as critical of society – and at the same time optimizes the existing. So what is the political dimension of Social Design – is it a motor for change or does it contribute to stabilizing and normalizing existing injustices?