de en

Le Monde Problématique's Public Feed: Willkommen zu meiner Debattenr...

Willkommen zu meiner Debattenrundschau vom 21.05.2019!

Die Biennale in Venedig wurde vorvergangene Woche eröffnet und bestimmte für mehrere Tage die Berichterstattung in den Feuilletons und Fachpublikationen. Hanno Rauterberg war für die Zeit vor Ort und beschreibt den von Ralph Rugoff kuratierten Teil der Riesenausstellung: „[V]or allem in [der] Nähe des Ungleichartigen, in der Allverträglichkeit des Disparaten, liegt für Rugoff die eigentliche Bedeutung seiner Biennale. Sie ist ein Schau- und Schutzraum überbrodelnder Pluralismen. Ein Ort der exzessiven Ambivalenz, während draußen, im echten Leben, die Populisten nach Ein- und Abgrenzung rufen und einfache Wahrheiten verheißen.“ Das Konzept Rugoffs wende sich auch gegen den „identitätspolitischen Populismus des Kunstbetriebs“, so Rauterberg. Die Offenheit des kuratorischen Konzepts habe aber auch ihre eigene Schwäche: „Durch die verpuzzelte Überfülle der Ausstellung, die in den weiten Hallen des Arsenale durch Sperrholzwände noch verstärkt wird, zieht sich über weite Strecken eine schnoddrige Gleichgültigkeit. […] Wenn Kunst alles bedeuten kann, bedeutet sie im Zweifel nichts.“ Zwei große Trends, die der Autor auszumachen glaubt: „[E]rstens der Hang vieler Künstler zur Kunstgewerblichkeit, zweitens ihr Hang zu unbedingter Digitalität.“

Eine ebenfalls sehr gute Besprechung der Biennale hat Kolja Reichert für die FAZ geschrieben. Sein Artikel ist nur schwer thesenhaft zuzuspitzen, deshalb gilt an dieser Stelle: einfach vollständig selbst lesen, es lohnt sich.

Die venezianische Großausstellung ist eigentlich keine kommerzielle Veranstaltung, auf der die ausgestellte Kunst zum Verkauf steht. Wie sehr der Kunsthandel dennoch mit der Biennale verwoben ist, beschreibt Scott Reyburn in seinem Artikel für die New York Times.

Natascha Süder Happelmann a.k.a Natascha Sadr Haghighian bespielt in diesem Jahr den deutschen Pavillon. Sarah Alberti beschreibt in ihrer Besprechung für den Freitag die künstlerische Arbeit Happelmanns und geht auch auf die performanceartige Vorarbeit der Künstlerin ein. Die Autorin scheint nur halb überzeugt zu sein von Happelmanns Beitrag – ihre Themen „Flucht“ und „Vertreibung“ fehle es an einer schlagkräftiger Umsetzung.

Einer der großen Aufreger der Biennale ist der Beitrag des Künstlers Christoph Büchel – er hat das Wrack eines gesunkenen Flüchtlingsbootes aufstellen lassen, dessen Havarie im April 2015 mehr als 700 Menschen das Leben kostete. Philipp Meier spricht in seinem Kommentar für die NZZ von „pathetischem Sozialkitsch“ und spricht dem Wrack ab, überhaupt ein Kunstwerk zu sein.

Ein wirklich großartiges Interview hat Shirley Kaneda mit der in New York lebenden Malerin Charline von Heyl für bombmagazine.org geführt. Das Gespräch wurde vor fast neun Jahren veröffentlicht, was dem Ganzen aber keine Abbruch tut. Von Heyl malt abstrakt; ein großer Teil des Gesprächs dreht sich um die Schwierigkeiten und Chancen einer Bildproduktion, die non representational ist. Gerade in unserer gegenwärtigen Zeit, in der Repräsentation den Kunstdiskurs maßgeblich bestimmt, wirkt das Interview äußerst erfrischend – zeigt es doch, was für ein großartiges und auch riskantes Abenteuer eine Kunst sein kann, die sich einem direkten sprachlichen Zugriff verweigert.

Sachsens Ministerpräsident Michael Kretschmer löste vorvergangene Woche Empörung aus mit seiner Bemerkung, die Aktionen der KünstlerInnengruppe „Zentrum für politische Schönheit“ und die der Identitären Bewegung seien ähnlich problematisch und geschmacklos. Saskia Trebing analysiert für monopol-magazin.de wie plausibel Kretschmers Vergleich tatsächlich ist. Formal seien die Aktionen der beiden Gruppierungen in der Tat vergleichbar, obwohl sie inhaltlich kaum unterschiedlicher sein könnten, so die Autorin. Das liege auch an der Tatsache, dass Protestformen der liberalen Linken, welche an der Performancekunst geschult seien und auf Provokation und theatralische Mittel setzten, von der Neuen Rechten übernommen worden seien. Allerdings sei es gefährlich und unangemessen von Kretschmar, „für beide Kollektive gleichermaßen die Frage nach Kunstfreiheit zu bemühen. Denn so hebt man eine als rechtsextrem eingestufte Gruppierung in den Rang von Künstlern. Auch wenn man die Methodik des Zentrums für Politische Schönheit nicht gutheißen muss, ist ihre Motivation eine humanistische. […] Die Aktionen der Identitären Bewegung haben nichts mit Kunstfreiheit zu tun, weil sie keine Kunst sind. Kunst diffamiert nicht pauschal Bevölkerungsgruppen und wird nicht von Hass angetrieben“, so die Autorin.

Das Whitney Museum für Amerikanische Kunst in New York steht seit einigen Monaten in der Kritik – diverse Interessensgruppen fordern den Rücktritt des Vizepräsidenten des Aufsichtsrats, Warren Kanders, weil dessen Firma „Safariland“ Kampfmittel und -ausrüstung herstelle. Tränengas der Firma sei an der Amerikanisch-Mexikanischen Grenze gegen Einwanderer eingesetzt worden, so einer der Vorwürfe. Ein Mann wie Kanders vertrage sich demzufolge nicht mit dem progressiven Anspruch des Whitney Museums. Bisher hatten die Proteste keinen Erfolg – Kanders ist noch immer im Amt. Dass auch noch andere Mitglieder des Aufsichtsrat Verbindungen zur Waffenindustrie und zur Trump-Regierung haben, hat Zachary Small für Hyperallergic.com recherchiert.

Die Whitney Biennale gilt als eine der wichtigsten Ausstellungen zeitgenössischer Kunst in den USA, entsprechend groß ist das öffentliche Interesse. Die aktuelle Ausgabe, welche letzte Woche eröffnet wurde, sei ein treffendes, aber auch etwas harmloses Portrait der Gegenwart - so lautet die Einschätzung Andrew Russeths in seiner Ausstellungsbesprechung für artnews.com. Eine Mehrheit der teilnehmenden Künstlerinnen und Künstler hatte sich im Vorfeld der Ausstellung für den Rücktritt von Warren Kanders ausgesprochen, Michael Rakowitz (hier ein Interview mit ihm auf Hyperallergic.com sagte aus Protest sogar seine Teilnahme ab. Die Kontroverse werde künstlerisch allerdings ausschließlich von dem Kollektiv „Forensic Architecture“ aufgegriffen, so Russeth. Alex Greenberger hat die Gruppe in ihrem Hauptquartier in London besucht und mit ihnen über ihren Biennale-Beitrag und ihre künstlerisch-wissenschaftliche Praxis gesprochen. Sein Portrait des Kollektivs kann man auf artnews.com nachlesen.

Post Internet Art – was war das noch mal? Ein Rückblick in jene Zeit, in der P.I.A. nicht bloß ein irgendwie peinliches Label war, wird einem nun von rhizome.org ermöglicht. Das Digital Preservation Team der Plattform hat den Blog „Post Internet“ des Kritikers und Kurators Gene McHugh archiviert und zugänglich gemacht, welcher von Dezember 2009 bis September 2010 aktiv betrieben wurde. Rhizome beschreibt ihn folgendermaßen: „The blog contended with many of the key issues of the early postinternet moment, in which artists contended with the internet’s increasingly profound effects on society at large and contemporary art in particular.“

In Düsseldorf wurde gerade eine große Ausstellung des Künstlers und Aktivisten Ai Weiwei eröffnet. Eine kurze Besprechung der Schau, welche in zwei Museen gleichzeitig stattfindet und den vielversprechenden Titel „Ai Weiwei“ trägt, hat Alexander Menden für die Süddeutsche Zeitung verfasst. Interessant sind hier vor allem die Äußerungen des Künstlers selbst, welche von Menden zitiert werden. So bescheinigt er den Bewohnern seiner neuen Heimat Deutschland einen gewissen Mangel an Humor und Flexibilität. Die Menschen wollten vor allem recht haben, so der Künstler. Deutschland sei in dieser Hinsicht mit China vergleichbar. Es gehe um die Reinheit der Haltung, allerdings mit dem Unterschied, dass diese in China vom Staat vorgeschrieben werde, wohingegen die Deutschen sie sich selbst auferlegten. Manch einer sei enttäuscht darüber, dass er China nur noch selten öffentlich kritisiere, so Weiwei. Das liege auch an seiner langen Abwesenheit. Man müsse in echter Gefahr sein und sich den Konsequenzen seiner Meinungsäußerung stellen müssen, um legitim kritisieren zu können. Von Deutschland aus sei das zu einfach, so der Künstler.

Johannes Bendzulla

Biennale: Eine schwierige Beziehungskiste

Was für ein Füllhorn! Oder doch nur Kraut und Rüben? Zwischen krümeligen Bastlern und glatten Digitalisten will sich die Kunst-Biennale von Venedig vollkommen erneuern. Kann das gelingen?

Archives of the Body - The Body in Archiving

With a symposium, an exhibition, a film programme and a digital publication, the research project conceived by Prof. Hanne Loreck and Vanessa Gravenor examines the "archive" as a form of order with regard to the human body. Which body archives and discourses have become established? What potentials for political-aesthetic resistance and activism could and can emerge?

Sharon Poliakine, Untitled, 2023, oil on canvas, detail

New partnership with the School of Arts at the University of Haifa

On the occasion of a new partnership with the School of Arts at the University of Haifa, the HFBK Hamburg is presenting an exhibition by the artists Birgit Brandis, Sharon Poliakine and HFBK students.

photo: Ronja Lotz

Exhibition recommendations

Numerous exhibitions with HFBK participation are currently on display. We present a small selection and invite you to visit the exhibitions during the term break.

Visitors of the annual exhibition 2024; photo: Lukes Engelhardt

Annual Exhibition 2024 at the HFBK Hamburg

From February 9 -11, 2024 (daily 2-8 pm) the students of HFBK Hamburg present their artistic productions from the past year. In addition, the exhibition »Think & Feel! Speak & Act!« curated by Nadine Droste, as well as the presentation of exchange students from Goldsmiths, University of London, can be seen at ICAT.

Examination of the submitted portfolios

How to apply: study at HFBK Hamburg

The application period for studying at the HFBK Hamburg runs from 1 February to 5 March 2024, 4 p.m. All important information can be found here.

photo: Tim Albrecht

(Ex)Changes of / in Art

There's a lot going on at the HFBK Hamburg at the end of the year: exhibitions at ICAT, the ASA students' Open Studios in Karolinenstraße, performances in the Extended Library and lectures in the Aula Wartenau.

Extended Libraries

Knowledge is now accessible from anywhere, at any time. In such a scenario, what role(s) can libraries still play? How can they support not only as knowledge archives but also as facilitators of artistic knowledge production? As an example, we present library projects by students and alumni, as well as our new knowledge space: the Extended Library.

Semester Opening 2023/24

We welcome the many new students to the HFBK Hamburg for the academic year 2023/24. A warm welcome also goes to the new professors, whom we would like to introduce to you here.

And Still I Rise

For over 20 years, US artist Rajkamal Kahlon has been interested in the connections between aesthetics and power, which are organized across historical and geographical boundaries, primarily through violence. With this solo exhibition, the HFBK Hamburg presents the versatile work of the professor of painting and drawing to the Hamburg art public for the first time.

photo: Lukes Engelhardt

photo: Lukes Engelhardt

No Tracking. No Paywall.

Just Premium Content! The (missing) summer offers the ideal opportunity to catch up on what has been missed. In our media library, faculty, students and alumni share knowledge and discussions with us - both emotional moments and controversial discourses. Through podcasts and videos, they contribute to current debates and address important topics that are currently in focus.

Let's talk about language

There are currently around 350 international students studying at the HFBK Hamburg, who speak 55 different languages - at least these are the official languages of their countries of origin. A quarter of the teaching staff have an international background. And the trend is rising. But how do we deal productively with the multilingualism of university members in everyday life? What ways of communication can be found? The current Lerchenfeld issue looks at creative solutions for dealing with multilingualism and lets numerous former international students have their say.

photo: Miriam Schmidt / HFBK

Graduate Show 2023: Unfinished Business

From July 13 to 16, 2023, 165 Bachelor's and Master's graduates of the class of 2022/23 will present their final projects from all areas of study. Under the title Final Cut, all graduation films will be shown on a big screen in the auditorium of the HFBK Hamburg.

A disguised man with sunglasses holds a star-shaped sign for the camera. It says "Suckle". The picture is taken in black and white.

photo: Honey-Suckle Company

Let`s work together

Collectives are booming in the art world. And they have been for several decades. For the start of the summer semester 2023, the new issue of the Lerchenfeld Magazine is dedicated to the topic of collective practice in art, presents selected collectives, and also explores the dangers and problems of collective working.

Jahresausstellung 2023, Arbeit von Toni Mosebach / Nora Strömer; photo: Lukes Engelhardt

Annual Exhibition 2023 at HFBK Hamburg

From February 10-12, students from all departments will present their artistic works at Lerchenfeld 2, Wartenau 15 and AtelierHaus, Lerchenfeld 2a. At ICAT, Tobias Peper, Artistic Director of the Kunstverein Harburger Bahnhof, curates an exhibition with HFBK master students. Also 10 exchange students from Goldsmiths, University of London will show their work there.

Symposium: Controversy over documenta fifteen

With this symposium on documenta fifteen on the 1st and 2nd of February, the HFBK Hamburg aims to analyze the background and context, foster dialogue between different viewpoints, and enable a debate that explicitly addresses anti-Semitism in the field of art. The symposium offers space for divergent positions and aims to open up perspectives for the present and future of exhibition making.

ASA Open Studios winter semester 2021/22; photo: Marie-Theres Böhmker

ASA Open Studios winter semester 2021/22; photo: Marie-Theres Böhmker

The best is saved until last

At the end of the year, once again there will be numerous exhibitions and events with an HFBK context. We have compiled some of them here. You will also find a short preview of two lectures of the professionalization program in January.

Non-Knowledge, Laughter and the Moving Image, Grafik: Leon Lothschütz

Non-Knowledge, Laughter and the Moving Image, Grafik: Leon Lothschütz

Festival and Symposium: Non-Knowledge, Laughter and the Moving Image

As the final part of the artistic research project, the festival and symposium invite you to screenings, performances, talks, and discussions that explore the potential of the moving images and the (human and non-human) body to overturn our habitual course and change the dominant order of things.

View of the packed auditorium at the start of the semester; photo: Lukas Engelhardt

View of the packed auditorium at the start of the semester; photo: Lukas Engelhardt

Wishing you a happy welcome

We are pleased to welcome many new faces to the HFBK Hamburg for the winter semester 2022/23. We have compiled some background information on our new professors and visiting professors here.

Solo exhibition by Konstantin Grcic

From September 29 to October 23, 2022, Konstantin Grcic (Professor of Industrial Design) will be showing a room-sized installation at ICAT - Institute for Contemporary Art & Transfer at the HFBK Hamburg consisting of objects designed by him and existing, newly assembled objects. At the same time, the space he designed for workshops, seminars and office workstations in the AtelierHaus will be put into operation.

Amna Elhassan, Tea Lady, oil on canvas, 100 x 100 cm

Amna Elhassan, Tea Lady, oil on canvas, 100 x 100 cm

Art and war

"Every artist is a human being". This statement by Martin Kippenberger, which is as true as it is existentialist (in an ironic rephrasing of the well-known Beuys quote), gets to the heart of the matter in many ways. On the one hand, it reminds us not to look away, to be (artistically) active and to raise our voices. At the same time, it is an exhortation to help those who are in need. And that is a lot of people at the moment, among them many artists. That is why it is important for art institutions to discuss not only art, but also politics.

Merlin Reichert, Die Alltäglichkeit des Untergangs, Installation in der Galerie der HFBK; photo: Tim Albrecht

Graduate Show 2022: We’ve Only Just Begun

From July 8 to 10, 2022, more than 160 Bachelor’s and Master’s graduates of the class of 2021/22 will present their final projects from all majors. Under the title Final Cut, all graduation films will be shown on a big screen in the auditorium of the HFBK Hamburg. At the same time, the exhibition of the Sudanese guest lecturer Amna Elhassan can be seen in the HFBK gallery in the Atelierhaus.

Grafik: Nele Willert, Dennise Salinas

Grafik: Nele Willert, Dennise Salinas

June is full of art and theory

It has been a long time since there has been so much on offer: a three-day congress on the visuality of the Internet brings together international web designers; the research collective freethought discusses the role of infrastructures; and the symposium marking the farewell of professor Michaela Ott takes up central questions of her research work.

Renée Green. ED/HF, 2017. Film still. Courtesy of the artist, Free Agent Media, Bortolami Gallery, New York, and Galerie Nagel Draxler, Berlin/Cologne/Munich.

Renée Green. ED/HF, 2017. Film still. Courtesy of the artist, Free Agent Media, Bortolami Gallery, New York, and Galerie Nagel Draxler, Berlin/Cologne/Munich.

Finkenwerder Art Prize 2022

The Finkenwerder Art Prize, initiated in 1999 by the Kulturkreis Finkenwerder e.V., has undergone a realignment: As a new partner, the HFBK Hamburg is expanding the prize to include the aspect of promoting young artists and, starting in 2022, will host the exhibition of the award winners in the HFBK Gallery. This year's Finkenwerder Art Prize will be awarded to the US artist Renée Green. HFBK graduate Frieda Toranzo Jaeger receives the Finkenwerder Art Prize for recent graduates.

Amanda F. Koch-Nielsen, Motherslugger; photo: Lukas Engelhardt

Amanda F. Koch-Nielsen, Motherslugger; photo: Lukas Engelhardt

Nachhaltigkeit im Kontext von Kunst und Kunsthochschule

Im Bewusstsein einer ausstehenden fundamentalen gesellschaftlichen Transformation und der nicht unwesentlichen Schrittmacherfunktion, die einem Ort der künstlerischen Forschung und Produktion hierbei womöglich zukommt, hat sich die HFBK Hamburg auf den Weg gemacht, das Thema strategisch wie konkret pragmatisch für die Hochschule zu entwickeln. Denn wer, wenn nicht die Künstler*innen sind in ihrer täglichen Arbeit damit befasst, das Gegebene zu hinterfragen, genau hinzuschauen, neue Möglichkeiten, wie die Welt sein könnte, zu erkennen und durchzuspielen, einem anderen Wissen Gestalt zu geben

New studio in the row of houses at Lerchenfeld

New studio in the row of houses at Lerchenfeld, in the background the building of Fritz Schumacher; photo: Tim Albrecht

Raum für die Kunst

After more than 40 years of intensive effort, a long-cherished dream is becoming reality for the HFBK Hamburg. With the newly opened studio building, the main areas of study Painting/Drawing, Sculpture and Time-Related Media will finally have the urgently needed studio space for Master's students. It simply needs space for their own ideas, for thinking, for art production, exhibitions and as a depot.

Martha Szymkowiak / Emilia Bongilaj, Installation “Mmh”; photo: Tim Albrecht

Martha Szymkowiak / Emilia Bongilaj, Installation “Mmh”; photo: Tim Albrecht

Annual Exhibition 2022 at the HFBK

After last year's digital edition, the 2022 annual exhibition at the HFBK Hamburg will once again take place with an audience. From 11-13 February, students from all departments will present their artistic work in the building at Lerchenfeld, Wartenau 15 and the newly opened Atelierhaus.

Annette Wehrmann, photography from the series Blumensprengungen, 1991-95; photo: Ort des Gegen e.V., VG-Bild Kunst Bonn

Annette Wehrmann, photography from the series Blumensprengungen, 1991-95; photo: Ort des Gegen e.V., VG-Bild Kunst Bonn

Conference: Counter-Monuments and Para-Monuments.

The international conference at HFBK Hamburg on December 2-4, 2021 – jointly conceived by Nora Sternfeld and Michaela Melián –, is dedicated to the history of artistic counter-monuments and forms of protest, discusses aesthetics of memory and historical manifestations in public space, and asks about para-monuments for the present.

23 Fragen des Institutional Questionaire, grafisch umgesetzt von Ran Altamirano auf den Türgläsern der HFBK Hamburg zur Jahresausstellung 2021; photo: Charlotte Spiegelfeld

23 Fragen des Institutional Questionaire, grafisch umgesetzt von Ran Altamirano auf den Türgläsern der HFBK Hamburg zur Jahresausstellung 2021; photo: Charlotte Spiegelfeld

Diversity

Who speaks? Who paints which motif? Who is shown, who is not? Questions of identity politics play an important role in art and thus also at the HFBK Hamburg. In the current issue, the university's own Lerchenfeld magazine highlights university structures as well as student initiatives that deal with diversity and identity.

photo: Klaus Frahm

photo: Klaus Frahm

Summer Break

The HFBK Hamburg is in the lecture-free period, many students and teachers are on summer vacation, art institutions have summer break. This is a good opportunity to read and see a variety of things:

ASA Open Studio 2019, Karolinenstraße 2a, Haus 5; photo: Matthew Muir

ASA Open Studio 2019, Karolinenstraße 2a, Haus 5; photo: Matthew Muir

Live und in Farbe: die ASA Open Studios im Juni 2021

Since 2010, the HFBK has organised the international exchange programme Art School Alliance. It enables HFBK students to spend a semester abroad at renowned partner universities and, vice versa, invites international art students to the HFBK. At the end of their stay in Hamburg, the students exhibit their work in the Open Studios in Karolinenstraße, which are now open again to the art-interested public.

Studiengruppe Prof. Dr. Anja Steidinger, Was animiert uns?, 2021, Mediathek der HFBK Hamburg, Filmstill

Studiengruppe Prof. Dr. Anja Steidinger, Was animiert uns?, 2021, Mediathek der HFBK Hamburg, Filmstill

Unlearning: Wartenau Assemblies

The art education professors Nora Sternfeld and Anja Steidinger initiated the format "Wartenau Assemblies". It oscillates between art, education, research and activism. Complementing this open space for action, there is now a dedicated website that accompanies the discourses, conversations and events.

Ausstellungsansicht "Schule der Folgenlosigkeit. Übungen für ein anderes Leben" im Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg; photo: Maximilian Schwarzmann

Ausstellungsansicht "Schule der Folgenlosigkeit. Übungen für ein anderes Leben" im Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg; photo: Maximilian Schwarzmann

School of No Consequences

Everyone is talking about consequences: The consequences of climate change, the Corona pandemic or digitalization. Friedrich von Borries (professor of design theory), on the other hand, is dedicated to consequence-free design. In “School of No Consequences. Exercises for a New Life” at the Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, he links collection objects with a "self-learning room" set up especially for the exhibition in such a way that a new perspective on "sustainability" emerges and supposedly universally valid ideas of a "proper life" are questioned.

Annual Exhibition 2021 at the HFBK

Annual exhibition a bit different: From February 12- 14, 2021 students at the Hamburg University of Fine Arts, together with their professors, had developed a variety of presentations on different communication channels. The formats ranged from streamed live performances to video programs, radio broadcasts, a telephone hotline, online conferences, and a web store for editions. In addition, isolated interventions could be discovered in the outdoor space of the HFBK and in the city.

Katja Pilipenko

Katja Pilipenko

Semestereröffnung und Hiscox-Preisverleihung 2020

On the evening of November 4, the HFBK celebrated the opening of the academic year 2020/21 as well as the awarding of the Hiscox Art Prize in a livestream - offline with enough distance and yet together online.

Exhibition Transparencies with works by Elena Crijnen, Annika Faescke, Svenja Frank, Francis Kussatz, Anne Meerpohl, Elisa Nessler, Julia Nordholz, Florentine Pahl, Cristina Rüesch, Janka Schubert, Wiebke Schwarzhans, Rosa Thiemer, Lea van Hall. Organized by Prof. Verena Issel and Fabian Hesse; photo: Screenshot

Exhibition Transparencies with works by Elena Crijnen, Annika Faescke, Svenja Frank, Francis Kussatz, Anne Meerpohl, Elisa Nessler, Julia Nordholz, Florentine Pahl, Cristina Rüesch, Janka Schubert, Wiebke Schwarzhans, Rosa Thiemer, Lea van Hall. Organized by Prof. Verena Issel and Fabian Hesse; photo: Screenshot

Teaching Art Online at the HFBK

How the university brings together its artistic interdisciplinary study structure with digital formats and their possibilities.

Alltagsrealität oder Klischee?; photo: Tim Albrecht

Alltagsrealität oder Klischee?; photo: Tim Albrecht

HFBK Graduate Survey

Studying art - and what comes next? The clichéd images stand their ground: Those who have studied art either become taxi drivers, work in a bar or marry rich. But only very few people could really live from art – especially in times of global crises. The HFBK Hamburg wanted to know more about this and commissioned the Faculty of Economics and Social Sciences at the University of Hamburg to conduct a broad-based survey of its graduates from the last 15 years.

Ausstellung Social Design, Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, Teilansicht; photo: MKG Hamburg

Ausstellung Social Design, Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, Teilansicht; photo: MKG Hamburg

How political is Social Design?

Social Design, as its own claim is often formulated, wants to address social grievances and ideally change them. Therefore, it sees itself as critical of society – and at the same time optimizes the existing. So what is the political dimension of Social Design – is it a motor for change or does it contribute to stabilizing and normalizing existing injustices?