de en

10.11.2019, 16:00 Uhr
Der Skandal um die "Hamburger Linie"

  • Venue:

  • Fabrik der Künste, Hamburg

Im Gespräch mit Bazon Brock

Als Friedensreich Hundertwasser am 18. Dezember 1959 um genau 15.11 Uhr im Atelierraum 213 der Hamburger Hochschule für bildende Künste (HFBK) den Pinsel für eine schier endlose, spiralförmige „Hamburger Linie“ ansetzte, war das so etwas wie die Geburtsstunde der Aktionskunst in Europa.

Bazon Brock, damals ein 23jähriger Student für Germanistik, Philosophie und Politik, war neben dem aufstrebenden Malerstar aus Wien und frischgebackenem Gastprofessor der HFBK Motor und Ideengeber der „Hamburger Linie“, die nach 46 Stunden ein jähes Ende fand, weil die ängstliche Leitung der Hochschule einen Skandal befürchtete. Was Politik und Hochschulbürokratie damals nicht ahnten: Das Verbot der Aktion war der eigentliche Skandal.

Hundertwasser verließ nach nur drei Monaten aus Protest gegen die Hamburger Kulturbürokratie wieder die Hansestadt und stieg zu einem international berühmten Maler und Umweltaktivisten auf. Brock wurde später als Professor für Ästhetik und Kommunikation in Wuppertal ein ebenso kluger wie wortgewaltiger Begleiter und Ideengeber der zeitgenössischen Kunst und Gesellschaft. Für Brock und Hundertwasser waren die „Hamburger Linien“ auch so etwas wie Exerzitien gegen die Hamburger Kulturbürokratie und ein erstes Beispiel für die Kraft der Studierenden. Als Form für die „Hamburger Linie“ hatte Hundertwasser, die Spirale als Symbol des Lebens gewählt. Sie sollte über die HFBK hinaus durch viele Stadtteile führen. Hundertwasser, war nicht nur Umwelt – sondern auch ein Friedensaktivist.

Im Rahmen der Ausstellung "Friedensreich Hundertwasser – Der Weltverbesserer", 23.10.-15.12.

Ausstellungsansicht "Schule der Folgenlosigkeit. Übungen für ein anderes Leben" im Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg; photo: Maximilian Schwarzmann

School of No Consequences

Everyone is talking about consequences: The consequences of climate change, the Corona pandemic or digitalization. Friedrich von Borries (professor of design theory), on the other hand, is dedicated to consequence-free design. In “School of No Consequences. Exercises for a New Life” at the Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, he links collection objects with a "self-learning room" set up especially for the exhibition in such a way that a new perspective on "sustainability" emerges and supposedly universally valid ideas of a "proper life" are questioned.

Annual Exhibition 2021 at the HFBK

Annual exhibition a bit different: From February 12- 14, 2021 students at the Hamburg University of Fine Arts, together with their professors, had developed a variety of presentations on different communication channels. The formats ranged from streamed live performances to video programs, radio broadcasts, a telephone hotline, online conferences, and a web store for editions. In addition, isolated interventions could be discovered in the outdoor space of the HFBK and in the city.

Public Information Day 2021

How do I become an art student? How does the application process work? Can I also study to become a teacher at the HFBK? These and other questions about studying art were answered by professors, students and staff at the HFBK during the Public Information Day on February 13, 2021. In addition, there will be an appointment specifically for English-speaking prospective students on February 23 at 2 pm.

Katja Pilipenko

Semestereröffnung und Hiscox-Preisverleihung 2020

On the evening of November 4, the HFBK celebrated the opening of the academic year 2020/21 as well as the awarding of the Hiscox Art Prize in a livestream - offline with enough distance and yet together online.

photo: Tim Albrecht

Art defies Corona: Graduate Show 2020

With a two-month delay, the Graduate Show took place this year on the 19 and 20 September. More than 140 students showed their artistic graduation projects, from painting to sound installation.

Exhibition Transparencies with works by Elena Crijnen, Annika Faescke, Svenja Frank, Francis Kussatz, Anne Meerpohl, Elisa Nessler, Julia Nordholz, Florentine Pahl, Cristina Rüesch, Janka Schubert, Wiebke Schwarzhans, Rosa Thiemer, Lea van Hall. Organized by Prof. Verena Issel and Fabian Hesse; photo: Screenshot

Teaching Art Online at the HFBK

How the university brings together its artistic interdisciplinary study structure with digital formats and their possibilities.

Alltagsrealität oder Klischee?; photo: Tim Albrecht

HFBK Graduate Survey

Studying art - and what comes next? The clichéd images stand their ground: Those who have studied art either become taxi drivers, work in a bar or marry rich. But only very few people could really live from art – especially in times of global crises. The HFBK Hamburg wanted to know more about this and commissioned the Faculty of Economics and Social Sciences at the University of Hamburg to conduct a broad-based survey of its graduates from the last 15 years.

Ausstellung Social Design, Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, Teilansicht; photo: MKG Hamburg

How political is Social Design?

Social Design, as its own claim is often formulated, wants to address social grievances and ideally change them. Therefore, it sees itself as critical of society – and at the same time optimizes the existing. So what is the political dimension of Social Design – is it a motor for change or does it contribute to stabilizing and normalizing existing injustices?