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The »Painting and Drawing« department aims to lay the foundations for an independent artistic position and to provide guidance for reflection on theoretical and practical questions about painting and drawing. In addition to this, it follows the HFBK's interdisciplinary approach by addressing related disciplines and consequently locating the students' own artistic efforts specifically within this extended context of art and image production, including the old and new technical media.

Academic Staff

Jutta Koether

Room: 311
Phone: +49 40 428 989 -348
Fax: +49 40 428 989 -271
E-Mail: jutta.koether@hfbk-hamburg.de

Professorin für Malerei / Zeichnen
Künstlerische Entwicklungsvorhaben

 
Kontakt über Tutor*in: klasse.j.x.x.x.a@gmx.de

Professor of Painting / Drawing
Artistic Projects

 
Class contact: e-Mail klasse.j.x.x.x.a@gmx.de

Jutta Koether ist seit 2010 Professorin für Malerei / Zeichnen an der HFBK Hamburg. Die gebürtige Kölnerin (geb. 1958) absolvierte in Köln ein Studium der Philosophie und Kunstpädagogik. Von 1981 bis 1992 war sie Redakteurin und Autorin der Popkultur-Zeitschrift »Spex«, zeitweilig auch Mitinhaberin des »Spex«-Verlags in Köln. Parallel verfolgte sie ihre künstlerische Tätigkeit und stellte in internationalen Kontexten aus. Seit 1992 lebt Koether überwiegend in New York. Dort nahm sie von 1992 bis 1993 am Post Graduierten Programm der Whitney Independent Studies teil. 

Die Arbeit von Jutta Koether hat einen engen Bezug zu popkulturellen Themen und ist geprägt von der Auseinandersetzung mit Feminismus und Genderpolitik. Ihr Werk umfasst außer Malerei auch Performance, Film und Musik, ihre politischen und publizistischen Aktivitäten sind Teil ihrer künstlerischen Praxis: Sie selbst bezeichnet sich als »painter, performer, participant« und arbeitet häufig in Gemeinschaftsprojekten mit anderen KünstlerInnen, z. B. mit den Sonic Youth-Musikern Kim Gordon und Thurston Moore oder Tom Verlaine von Television. 

Vor ihrem Wechsel an die HFBK Hamburg lehrte Jutta Koether als Gastdozentin unter anderem an der UdK Berlin, der Royal Academy in Kopenhagen, der School of Visual Arts, der Cooper Union School of Art sowie der Columbia University in New York.

Jutta Koether is a painter, performance artist, musician, critic and theoretician. Her works incorporate distinct elements of punk and underground culture. She has exhibited internationally. 

Jutta Koether, born in 1958 in Cologne, has belonged to the alternative arts scene since the early 1980’s. She has inspired artists in both Europe and the USA. Her interdisciplinary practice includes painting, music, poetry, film and performance. Jutta Koether works in New York and Berlin and has been a professor at the Hochschule für bildende Künste Hamburg since 2010.

Her conceptual paintings are inspired by many different sources, and are often combined with or commented on by performances. Jutta Koether constantly challenges prevailing norms and side steps the customary notions of what art is regarded to be. Instead, viewers are forced to reflect on their own expectations. In Koether’s attack on pure abstraction, she uses materials that are foreign to »fine« art, including cheap trash such as chains, rings and studs that she glues to her works. Koether also comments on art by producing remakes of works by well-known male artists, including Nicolas Poussin and Francis Bacon. Woman as an artist is a theme in Jutta Koether’s monumental red female portraits of famous women such as the celebrated opera singer Maria Callas and the pop icon Kylie Minogue.

Jutta Koether is inspired by artists and intellectuals who have presented alternatives to mainstream culture, including the underground film-maker Kenneth Anger and the musician Patti Smith. Koether has also collaborated with musicians who are also visual artists, such as Tom Verlaine (Television) and Kim Gordon and Thurston Moore (both from Sonic Youth). 
 

Einzelausstellungen (Auswahl)

Selected Solo Exhibitions

2011 The Thirst, Moderna Museet, Stockholm

2010 Berliner Schlüssel, Galerie Daniel Buchholz, Berlin

2009 Van Abbemuseum, Eindhoven 
  Lux Interior, Reena Spaulings Fine Art, New York
  Sovereign Women in Painting, Susanne Vielmetter Los Angeles Projects, Los Angeles

2008 New Yorker Fenster, Galerie Daniel Buchholz, Köln
  No.5, Kunsthall Landmark, Bergen
  JXXXA LEIBHAFTIGE MALEREI, Sutton Lane, Paris
  Touch  and Resist, Song Song, Vienna
  Galerie Francesca Pia, Zürich

2007 Änderungen aller Art, Kunsthalle Bern

 

Gruppenausstellungen (Auswahl)

Selected Group Exhibitions

2012 Whitney Biennale, Whitney Museum, New York 

2010  Sammlung Reininghaus bei Phoenix, Sammlung Falckenberg, Hamburg

2009 Besides, With, Against, and Yet: Abstraction and The Ready-Made Gesture, The Kitchen, New York; Palindrom (kuratiert von Tom Holert und Michael Dreyer), Hermes und der Pfau – Project Space for Contemporary; Art, Stuttgart; Reena Spaulings. The Belgian Marbles, Sutton Lane, Brüssel; Grand Openings, Sculpturecenter, Long Island, New York; See This Sound, Lentos Kunstmuseum Linz; Schere, Stein, Papier, Kunsthaus Graz; Quodlibet II, Galerie Daniel Buchholz, Köln; Sonic Youth etc.:; Sensational Fix, Kunsthalle Düsseldorf; Bijoux de Famille, Galerie Chantal Crousel, Paris; Celebration,Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin; Cave Painting, PSM Gallery, Berlin; Born to Be Wild, Kunstmuseum St. Gallen; Painting at the (other) end of art, Collezione Maramotti, Reggio Emilia, Italien

2008 
Her Noise Archives, Badischer Kunstverein, Karlsruhe; Black Noise, A tribute to Steven Parrino, Ile des impressionnistes, Chatou; Light is a kind of rhythem (part 2), Glaspavillion, Berlin; Jutta Koether / John Miller, Neuer Berliner Kunstverein, Berlin; CA.BU. + BA.D.AL.MO, Galerie Thomas Flor, Düsseldorf; Altered State of Paint, Dundee Contemporary Arts, Dundee; Artists Space, New York (Performance)

 

Stefan Holzmann (Bachelor of Fine Arts 2014), Installation zur Absolventenausstellung 2014
Stefan Holzmann (Bachelor of Fine Arts 2014), Installation zur Absolventenausstellung 2014